VNFKD

Mariëlle Smit van Mama Deli future zakenvrouw van het jaar – interview

Nieuws

Mama Deli levert vriesverse babyvoeding voor kinderen vanaf de eerste hapjes tot 24 maanden. Het idee voor de start-up Mama Deli is van Mariëlle Smit: ‘Vier jaar geleden ben ik moeder geworden en toen ik weer aan het werk ging na mijn zwangerschapsverlof stond ik braaf allemaal babyhapjes te koken voor mijn kleintje. Want alleen vers gekookt vond ik goed genoeg voor haar. Zelf wil ik, net als zoveel mensen, verse en verantwoorde voeding eten en de keuze daarin is groot. Ik kan overal in horeca en supermarkt terecht voor verse salades, soepen of verse maaltijden. Maar voor mijn baby kon ik niet vinden wat ik zocht. Ik vroeg me af hoe het kan dat de categorie van verse voeding voor de allerkleinste consumenten zo ontzettend achterblijft? Al dat zelf koken schuurde ook met mijn manier van leven. Vers en gemakkelijk was er niet voor baby’s en toen bedacht ik dat ik er zelf dan maar voor moest gaan zorgen dat het er kwam.’

Het is gewoon gaan draaien

Smit komt niet uit de voedingsmiddelenwereld; ze had eerder een bedrijf in de uitzendbranche. Ze vond daarom dat ze een goed en deskundig team nodig had om producten voor baby’s te gaan maken. ‘Ik heb een partner gevonden in Sjoerd Hensta van Raaskal, waar de vriesverse babyvoeding nu gemaakt wordt, rekening houdend met de wetgeving en alle eisen die eraan gesteld worden. Maar ik werk ook nauw samen met een kindervoedingsexpert voor de samenstelling van de voedingen. We hebben gezorgd voor leuke aansprekende verpakkingen en na 1,5 tot 2 jaar bloed, zweet en tranen is het gaan draaien. Begin 2021 hebben we de voedingen gelanceerd.’

Alternatief voor zelf koken

Smit: ‘Ouders zijn blij met Mama Deli, dat horen we voortdurend terug uit de markt. Ouders van nu willen niet urenlang in de keuken staan om een voorraad van verschillende hapjes en maaltijden in hun vriezer te stoppen. En ze slaan ook aan omdat we onze hapjes en maaltijden vers produceren met zoveel mogelijk producten vanuit het Westland: zo komen bijvoorbeeld de tomaten en courgettes van heel dichtbij en door de korte tijd tussen oogst en verwerking gaan er nauwelijks voedingsstoffen verloren.’

De Award

Het Juryrapport van de Bold Future award omschrijft de keuze voor Marielle Smit als volgt: “Smit maakt op een sterke, eigen, feminiene manier, een positieve impact in voeding voor de jongste generatie. Wij als jury hebben bovendien waardering voor haar moed. Smit verkocht haar eerste, door corona getroffen bedrijf en zette aansluitend Mama Deli sterk neer. Dat getuigt van veel kracht, boldness en positiviteit.”  Wat Smit zelf van de prijs vindt: ‘Natuurlijk erg leuk en een enorme eer en erkenning. Ik ging altijd al naar de avond van de uitreiking en het was heel bijzonder om nu zelf op dat podium te staan. Maar aan de andere kant voelt het ook wel alsof ik alleen met de eer strijk, terwijl ik dit echt niet alleen doe. Deze award is echt voor het hele team.’

Toekomstplannen

Sinds dit jaar is Mama Deli ook in België verkrijgbaar en er zijn meer plannen voor de toekomst, zegt Smit. ‘We willen meer producten ontwikkelen binnen en buiten deze categorie en ook uitbreiden naar andere Europese landen. Maar het allerbelangrijkste vind ik dat Mama Deli een begrip wordt. En dat dat afstraalt op de hele categorie. Want we willen uiteindelijk allemaal de volgende generatie een goede start geven!’

,
Cookies op VNFKD
Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur en marketing doeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kan je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.
Noodzakelijk
Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.
Voorkeur
Voorkeurscookies zorgen ervoor dat een website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van uw voorkeur of de regio waar u woont.
Statische
Statistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.
Marketing
Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze advertenties worden zo waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.
Verander opties