VNFKD

Interview – Ben Busser van Unica Global

Nieuws

Busser heeft een lange track record in zuivel én in geitenmelk; al ruim 30 jaar ervaring in zuivel en sinds 1997 actief in geitenmelk. Via vorige bedrijven stapte Busser over van koemelk naar geitenmelk. Dat startte met het maken van poeders voor business to business, die geproduceerd werden in Ommen. Later verkocht hij zijn bedrijf aan Hyproca (het latere Ausnutria). Busser: ‘Ik heb voor Ausnutria het product Kabrita (Spaans voor geit, red.) in de markt gezet, waarmee Ausnutria wereldmarktleider is geworden. Tot 2016 heb ik met mijn team aan Kabrita gewerkt, maar het werd me te groot en het was een zware baan. Daarom ben ik gestopt en nam ik 9 maanden een sabbatical. Voorheen begreep ik nooit waarom mensen dat deden, maar het gaf me toch inzichten. Ik wilde weer kindervoedingen op basis van bijzondere eiwitbronnen maken en ben samen met een vriend Unica Global begonnen. We startten met drie denkrichtingen: biologische geitenmelk, kamelenmelk en melk op basis van plantaardige eiwitten. Die laatste twee opties staan momenteel in de ijskast, we richten ons nu volledig op geitenmelk en produceren en verkopen Jovie geitenmelk.’

Online verkopen

Het eerste product van Jovie kwam eind 2019 op de markt. Een lastige tijd volgens Busser vanwege de corona-uitbraak, gevolgd door de oorlog en recessie. Maar het bracht hem ook iets: ‘Sinds corona wordt er meer online verkocht en ik zie het onder andere als voordeel dat je directer kunt communiceren met de consument vergeleken met verkoop via de winkel. Ik wil met onze producten ook niet in winkels liggen. Een retailer wil geen 3 merken geitenmelk in zijn schappen. Online zijn er voor ons meer mogelijkheden.’

In het Midden-Oosten en de EU is Jovie inmiddels beschikbaar. Busser: ‘De Verenigde Staten zijn voor ons de heilige graal. Daar hopen we dit jaar als eerste kindervoeding op basis van geitenmelk op de markt te komen, na jaren van voorbereiding. De heel hoge “entry barrier” in de Verenigde Staten maakt het lastig een nieuw product op de markt te brengen. Zo moet een nieuwe flesvoeding getest worden op kinderen en vergeleken worden met koemelk en borstvoeding. Pas daarna zal de FDA toestemming geven. Het hele proces kost miljoenen en maakt dat er in de Verenigde Staten maar een paar spelers op de markt zijn, met name vanuit de VS zelf.’

Diverse doelgroepen

Unica Global produceert meer dan alleen zuigelingenvoeding. Naast voeding op basis van geitenmelk voor de groep 0 tot 6 maanden en 6 tot 12 maanden, maakt het bedrijf ook peutermelk, juniormelk, melk voor zwangeren, lacterenden en lang houdbare melk. Busser vertelt dat juniormelk een verlenging is van peutermelk en gedronken wordt door kinderen vanaf 3 jaar. De voedingen worden afgestemd op de doelgroepen. Busser licht toe: ‘We produceren bijvoorbeeld een “zwangeren formula”, deze bevat extra’s zoals foliumzuur en het is in sommige landen heel normaal dat zwangeren dit soort producten gebruiken.’

Klein bedrijf

Bij Unica Global werkt een klein clubje mensen volgens Busser: ‘Vanuit Nederland, waar 6 mensen op kantoor werken, organiseren we de productontwikkeling, merk- en marketingstrategie, financiën en logistiek. Daarnaast hebben we mensen in Dubai zitten en in de Verenigde Staten. De productie van ons eigen recept besteden we uit, maar we bemoeien ons wel met de inkoop van de geitenmelk. Zo proberen we het bedrijf klein te houden, ons lokaal te oriënteren en dicht op de markt te zitten.’

Aan de hand nemen

Wie zuigelingenvoeding op basis van geitenmelk wil kopen, zal merken dat de kosten hoger liggen dan voor koemelk. Volgens Busser is dat te verklaren: ‘Geitenmelk wordt op kleinere schaal geproduceerd. Alle fabrikanten van zuigelingenvoeding reinigen hun machines tussen de verschillende producten en dat is, voor een kleine batch geitenmelk, een relatief hoge kostenpost. Ook kost het nogal wat om de producten aan de man te brengen, omdat het in veel landen nog geen standaard is. We moeten consumenten echt aan de hand nemen en vertellen wat geitenmelk is.’

Wat speelt er binnen de sector

Voor Busser was de VNFKD geen onbekende partij, door zijn uitgebreide ervaring binnen de zuivelsector. Aansluiten als Unica Global in 2022 was dus eigenlijk heel logisch. ‘Ik vind het zeer nuttig om aangesloten te zijn vanwege onder andere de wet- en regelgeving en etikettering. Via de VNFKD blijven we goed op de hoogte van wat er speelt binnen de sector. Daarnaast kunnen we er volop netwerken en is lidmaatschap voor onze R&D afdeling interessant vanwege wetenschappelijke interesses.’ Busser geeft als voorbeeld de online verkoop van zuigelingenvoeding: ‘VNFKD heeft verschillende werkgroepen en onze mensen zijn bijvoorbeeld lid van de werkgroep wetgeving, waarin onder andere de regelgeving over online uitingen wordt besproken. Dat is echt nog een grijs gebied. De werkgroep bespreekt hoe de wetgeving in elkaar zit en hoe de regels voor online verkoop moeten worden geïnterpreteerd en dat is nuttig.’

,
Cookies op VNFKD
Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur en marketing doeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kan je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.
Noodzakelijk
Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.
Voorkeur
Voorkeurscookies zorgen ervoor dat een website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van uw voorkeur of de regio waar u woont.
Statische
Statistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.
Marketing
Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze advertenties worden zo waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.
Verander opties