Ondanks dat het bedrijf klein is, heeft Dutch Medical Food grote ambities. Dutch Medical Food is gespecialiseerd in medische voedingen voor kinderen en volwassen en is onder andere heel patiëntgedreven. Aldwin Vriesema, Vice President of Global Sales: ‘Personalisatie is binnen de medische voedingen steeds belangrijker, wij spelen daar met onze flexibele producten op in.’
Klein en krachtig
Dutch Medical Food bestaat nu een kleine 2 jaar en produceert, zoals Vriesema het zegt “voeding voor medisch gebruik”. ‘Het gaat om voeding die patiënten op voorschrift van een arts of diëtist kunnen krijgen en die voor vergoeding in aanmerking kan komen. Onze voedingen worden bijvoorbeeld gebruikt bij ondervoeding, intensive care zorg, kanker, gastro-intestinale aandoeningen, cystic fibrosis en achterblijvende groei.’ Dutch Medical Food is een Nederlands bedrijf gevestigd in Amsterdam en Venlo en met vestigingen in onder andere de Verenigde Staten en India. Vriesema is er sinds mei van dit jaar in dienst. ‘We zijn een kleine startup en het past mij om er als entrepreneur bezig te zijn. Het kleine clubje medewerkers heeft dezelfde mindset. We kunnen snel schakelen, zijn innovatief en hebben een hands-on mentaliteit.’
Verschillende missies
Bij de start van Dutch Medical Food stelden de medewerkers enkele missies op. ‘We willen onder andere sustainable bezig zijn op het gebied van medische voeding’, aldus Vriesema. ‘Zo hebben we vegan opties beschikbaar, gebruiken we vitamines en mineralen van plantaardige afkomst, kijken we kritisch waar we produceren en gebruiken we voor onze poederproducten verpakkingsmateriaal met een lagere CO2 foodprint.’ Een tweede missie van Dutch Medical Food: met innovaties komen. ‘We willen niet kopiëren wat er al is. Patiënten hebben er meer aan als het assortiment waaruit ze kunnen kiezen zo groot mogelijk is. Andere producten, andere smaken, andere toepassingsvormen. We hebben nauw contact met het werkveld en horen van health care professionals of
het advies vervolgens ook werkt voor de patiënt. We luisteren naar alle feedback en verwerken dat weer in onze producten. Zo zijn alle producten van Dutch Medical Food halal en koosjer gecertificeerd en hebben we producten met een hogere energetische waarde waardoor er minder volume nodig is om voldoende voeding binnen te krijgen.’ En dat sluit mooi aan bij de derde missie: vergaande personalisatie van de producten.
Personalisatie
De medische voedingen van Dutch Medical Food zijn speciaal ontwikkeld om het innemen en volhouden van de voedingstherapie zo gemakkelijk en aangenaam mogelijk te maken. Vriesema: ‘Uit onderzoek blijkt dat patiënten flexibiliteit en keuzemogelijkheden enorm belangrijk vinden. Mensen eten immers vooral wat ze lekker vinden. Ook laat een bekende review van verschillende studies zien dat hoogenergetische laagvolume producten voor een hogere therapietrouw zorgen dan producten die dit niet zijn.1 Wij leveren bijvoorbeeld geconcentreerde eiwitbronnen in vloeibare of poedervorm. Deze producten kunnen worden toegevoegd aan koude en warme dranken en gerechten.’
Lid van VNFKD
Vriesema vindt het heel belangrijk om als industrie gezamenlijk op te trekken. ‘Enerzijds zijn leden van VNFKD concurrenten van elkaar, maar anderzijds hebben we allemaal hetzelfde streven namelijk ondervoeding bij verschillende doelgroepen verminderen. Ook al lopen we in Nederland ver voorop als het gaat om voedingszorg binnen de gezondheidszorg ten opzichte van landen om ons heen, er valt ook nog steeds veel te verbeteren. Als we als producenten van medische voedingen gezamenlijk optrekken en elkaar opzoeken, staan we sterker. Bij VNFKD kijken we bijvoorbeeld samen wat er nodig is om ondervoeding op de agenda te krijgen en te houden en hoe we beleidsmakers en politiek het beste kunnen informeren.’ Als goed voorbeeld noemt Vriesema het uitnodigen van deze mensen zodat ze zelf, op een eerlijke en transparante manier, kunnen zien wat er gebeurt achter de schermen van producenten en wat de rol van de industrie is bij het terugdringen van ondervoeding. Vriesema: ‘We bekijken als leden van VNFKD ook welke onderzoeken we kunnen doen, we laten rapporten maken en ook in discussies met zorgverzekeraars heeft samenwerking meerwaarde. Het voedingsveld is in beweging, er komen steeds meer partijen die zich hiermee bezighouden en ook kleine spelers kunnen anderen inspireren. Je staat nu eenmaal krachtiger als je als producenten samen optrekt.’
- Gary P Hubbard, Marinos Elia, Anne Holdoway, Rebecca J Stratton (2012), A systematic review of compliance to oral nutritional supplements. Clin Nutr. 2012 Jun;31(3):293-312