VNFKD

Aangepaste norm voor peutermelk, opstap voor Europese wetgeving?

Nieuws

De Codex Alimentarius is een organisatie van de Verenigde Naties die is opgericht door de FAO (Food and Agricultural Organization) en WHO (World Health Organization). De Codex streeft naar veilige voedingsmiddelen en eerlijke handel in voedingsmiddelen. Hiervoor ontwikkelt zij internationale normen. De Codex Alimentarius is geen wetgeving maar voor veel landen wel een leidraad voor de productie van voedingsmiddelen. Onlangs heeft de Codex de norm voor opvolgmelk/peutermelk voor oudere zuigelingen (6-12 maanden) en voor jonge kinderen/peuters (12-36 maanden) bijgesteld.

Voeding voor kwetsbare groep

Volgens Marie-France Pagerey, voorzitter van Specialized Nutrition Europe (SNE), is de aangepaste wereldwijde norm goed nieuws: ‘Het kan bijdragen aan een gezonde groei en ontwikkeling in de vroege kinderjaren.’ Hiervan afgeleide wetgeving is volgens haar ook nodig in de Europese Unie (EU): ‘Volgens de Europese Autoriteit voor voedselveiligheid (EFSA, red.), krijgen jonge kinderen in Europa meestal te veel eiwitten binnen en juist weinig jodium, ijzer, omega-3 vetzuren en vitamine D1. Het drinken van YCF/peutermelk helpt ervoor te zorgen dat jonge kinderen deze essentiële voedingsstoffen in voldoende hoeveelheden binnenkrijgen. Ook kan YCF helpen bij het aanpakken van bepaalde voedingstekorten. Er is momenteel onvoldoende regelgeving in de EU om de kwetsbare groep jonge kinderen te beschermen. Er is veel minder goede regelgeving voor YCF, in vergelijking met veel strengere regelgeving voor andere voedingsmiddelen voor zuigelingen en jonge kinderen, zoals graanproducten.2

 

EU-wetgeving is gewenst

Het ontbreekt binnen de EU aan regels voor YCF/peutermelk. Daarom doet SNE een beroep op de Europese besluitvormers om regulering van YCF op EU-niveau te ondersteunen, door middel van de onlangs herziene internationale Codex-norm. SNE-directeur Beat Späth legt uit: ‘Jonge kinderen zijn geen mini-volwassenen. Ze hebben specifieke voedingsbehoeften. Maar anders dan de codex op mondiaal niveau zijn er in de EU geen specifieke regels voor de samenstelling en etikettering van Young Child Formula. Producten met een ongeschikte samenstelling zoals een hoog suikergehalte of onvoldoende toegevoegde voedingsstoffen gericht op deze leeftijdsgroep kunnen in de EU legaal in de handel worden gebracht.’ Striktere regelgeving is van cruciaal belang om de gezonde ontwikkeling van jonge kinderen in de EU te bevorderen.

 

Bron: Persbericht SNE

 

Referenties:

  1. EFSA (2013). Scientific Opinion on nutrient requirements and dietary intakes of infants and young children in the European Union, EFSA Journal 2013;11(10):3408
  2. Baby foods and processed cereal-based foods for infants and young children are covered by Regulation (EU) No 609/2013, as well as by Commission Directive 2006/125/EC on processed cereal-based foods and baby foods for infants and young children.

,
Cookies op VNFKD
Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur en marketing doeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kan je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.
Noodzakelijk
Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.
Voorkeur
Voorkeurscookies zorgen ervoor dat een website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van uw voorkeur of de regio waar u woont.
Statische
Statistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.
Marketing
Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze advertenties worden zo waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.
Verander opties