Promotie en informatie over zuigelingenvoeding
Er gelden strikte eisen voor de promotie van volledige zuigelingenvoeding (0-6 maanden) (art. 10 Ver. (EU) 2016/127). Fabrikanten mogen niet direct communiceren naar ouders/consumenten over volledige zuigelingenvoeding. Informatie over volledige zuigelingenvoeding wordt gegeven door medische professionals in de gezondheidszorg zoals bijvoorbeeld: huisartsen, verloskundigen, consultatiebureaus of diëtisten.
Voor volledige zuigelingenvoeding mag alleen reclame worden gemaakt in wetenschappelijke publicaties en deze reclame mag alleen feitelijke gegevens bevatten. In deze “wetenschappelijke” reclame mag niet worden gezegd of geïmpliceerd dat flesvoeding even goed of beter is dan borstvoeding.
De volgende acties zijn niet toegestaan met betrekking tot volledige zuigelingenvoeding: reclame op verkooppunten, uitdelen van monsters of andere reclameacties om de rechtstreekse verkoop van volledige zuigelingenvoeding aan de consument te bevorderen (zoals b.v. speciale uitstallingen, kortingsbonnen, premies, speciale verkoopacties, lokartikelen en koppelverkoop).
Ook mogen geen gratis of afgeprijsde volledige zuigelingenvoeding, monsters of andere reclamegeschenken rechtstreeks of indirect via een medische professional worden aangeboden aan het algemene publiek of aan zwangere vrouwen, moeders of hun gezinsleden.
Het schenken of verkopen van volledige zuigelingenvoeding aan medische instellingen is alleen toegestaan voor zuigelingen die moeten worden gevoed met volledige zuigelingenvoeding en alleen voor zolang zij daaraan behoefte hebben.
In voorlichtings- en educatief materiaal voor zwangere vrouwen en moeders over voeding voor zuigelingen (0-12 maanden) en peuters (12-36 maanden moeten de volgende punten duidelijk worden vermeld (art. 11, lid 2 Ver. (EU) 2016/127):
- De voordelen en verkieslijkheid van borstvoeding;
- de voeding van de moeder, de voorbereiding op en de voortzetting van borstvoeding;
- de mogelijke negatieve invloed van gedeeltelijke flesvoeding op borstvoeding;
- de moeilijkheid om op de beslissing geen borstvoeding te geven, terug te komen; en
- waar nodig, het juiste gebruik van zuigelingenvoeding.
Als in dit materiaal informatie wordt gegeven over het gebruik van volledige zuigelingenvoeding, dan moeten de volgende aanvullende punten duidelijk worden vermeld:
- De sociale en financiële gevolgen van volledige zuigelingenvoeding;
- de gezondheidsrisico’s van ongeschikte levensmiddelen of voedingswijzen;
- de gezondheidsrisico’s van onjuist gebruik van volledige zuigelingenvoeding; en
- er mogen geen afbeeldingen worden gebruikt die het gebruik van volledige zuigelingenvoeding idealiseren.
Fabrikanten mogen alleen apparatuur of materialen voor voorlichting of opleiding schenken op verzoek en met de schriftelijke toestemming van de nationale autoriteit. Op deze apparatuur of materialen mag de naam van de schenkende onderneming worden genoemd, maar geen handelsmerk van volledige zuigelingenvoeding. Deze materialen mogen alleen worden verspreid via de gezondheidszorg (art. 11, lid 3 Ver. (EU) 2016/127).
Communicatie richting ouders/consumenten over opvolgmelk (van 6-12 maanden) is wel toegestaan. Fabrikanten informeren consumenten en medische professionals via bijvoorbeeld tv-commercials, social media, websites, direct mail en advertenties in bladen. Daarnaast blijft de verpakking een belangrijke bron van informatie. Ook beschikken de meeste fabrikanten over een consumentenservice, waar vragen van ouders over borst- en flesvoeding persoonlijk worden beantwoord.