VNFKD

Interview – Sjoerd Henstra van Raaskal

Nieuws

Het bedrijf Mama Deli is niet veel ouder dan de kinderen die de vriesverse maaltijden eten: op 19 januari 2021 zag Mama Deli het levenslicht. Inmiddels ligt de babyvoeding bij diverse retailers als Albert Heijn, Jumbo en Dirk in het vriesvak, is het te bestellen bij online supermarkten als Picnic en Crisp en daarnaast liggen de zakjes in de online schappen van flitsbezorgers als Zapp en Flink. Sjoerd Henstra is directeur van het bedrijf Raaskal Foodcreators, dat de vriesverse babyvoedingen voor Mama Deli produceert. Hij heeft wel een verklaring voor die vliegende start van Mama Deli.

Een procentje vet

Henstra: ‘Mama Deli voldoet aan de vraag die veel jonge ouders hebben. Ze willen hun baby gezonde maaltijden voorzetten, maar al die babyhapjes bereiden is best een werk. Thuis bereid je niet 1 hapje, voor een blender of staafmixer heb je immers grotere hoeveelheden nodig. En zo staan ouders soms uren lang in de keuken om een voorraad van verschillende hapjes en maaltijden in hun vriezer te stoppen. Een voordeel van zelf koken is natuurlijk dat biet smaakt als biet, maar de meeste ouders hebben niet de kennis en kunde om zo’n maaltijd ook nog eens volwaardig te maken. De maaltijden van Mama Deli zijn dat wel. We voegen bijvoorbeeld een procentje gezonde vetten toe, omdat jonge kinderen dat nodig hebben.’

De “moeder” van Mama Deli: Mariëlle Smit

‘Als een kind later met de pot mee kan eten, wil je dat het gewend is aan de echte smaak van dat bietje of de pompoen’, vervolgt Henstra. ‘Het idee van Mama Deli komt uit de koker van Mariëlle Smit. Voorheen was ze ondernemer in de hospitality. Al op jonge leeftijd, ze was 21, startte ze een eigen bedrijf en zette personeel in bij evenementen en winkels. Toen dat stil kwam te liggen door corona had ze alle tijd voor de start van Mama Deli. Zij wilde vriesverse babyvoeding op de markt brengen met een herkenbare smaak en een marktconforme prijs.’ Smit nam contact op met Henstra en trok ook een kinderdiëtist aan. Henstra: ‘Deze voedingswetenschapper berekent onder andere de verhoudingen in onze producten. Mariëlle Smit, onze ontwikkelingschefs en ik bedachten tal van babyhapjes zoals couscous met broccoli en rode biet en havermout met mango en kokos. Als je die hapjes als volwassene proeft, heb je niet in de gaten dat het babyvoeding is. Daarnaast was en is Mariëlle online heel goed zichtbaar. Dit alles samen zorgde voor een vliegende start.’

Pioniers

Henstra geeft aan dat snel invriezen een prima manier is om voeding goed te bewaren: ‘Of diepgevroren bewaren goed werkt? We vinden mammoeten in het ijs die perfect geconserveerd zijn. Onze producten zijn in de vriezer een jaar houdbaar. Technisch gezien zijn onze producten maar 5 uur oud. Van het moment van garen tot een volledig ingevroren maaltijd, zit slechts 5 uur. Voor het zover is, heeft een maaltijd een aantal processen doorlopen. Ons bedrijf staat in het hart van het Westland. De ingrediënten van onze maaltijden worden hier in de buurt geproduceerd of worden via het Westland vervoert en komen zo langs ons bedrijf. Sommige groenten zijn bij een partner in de regio voorbewerkt als ze hier aankomen. Aardappels zijn bijvoorbeeld geschild, pompoen is ontpit. Na garen worden de maaltijden gemalen. De maalgradatie en ook de portiegrootte is afhankelijk van de leeftijd van het kind. Hapjes voor kinderen van 4 maanden zijn vrijwel structuurloos omdat het kauwen en slikken nog goed op gang moet komen. Met het opklimmen van de leeftijd zorgen we voor grovere maaltijden.’ Na het malen en portioneren vriest Raaskal razendsnel in om voedingsstoffen zo goed mogelijk te behouden. Henstra: ‘We zijn hierbij geen standaard productiebedrijf; we werken op een ambachtelijke manier.’

Raaskal is een jonge, innovatieve en gedreven onderneming. Henstra: ‘En dat combineert perfect met Mama Deli. We hebben onze eigen wereld gecreëerd. Dat is het leukste om te doen. We zijn echte pioniers. En het plezier dat we in ons werk hebben, is onze grootste drijfveer.’

Lid van VNFKD

Henstra geeft aan dat als je van een merk toekomst wilt maken, je moet leren van successen uit het verleden. ‘Zo heeft Tesla het ook aangepakt. Alle successen uit de hele automobielwereld, zijn in de auto’s van Tesla samengebracht. Zo kunnen we als bedrijven binnen VNFKD ook eerdere successen samenbrengen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel nog op zoek ben naar onze rol daarin. Er is een grote markt voor kindervoeding en dat vraagt ook om veranderingen. We willen op de plek zijn waar de rest van de bedrijven ook is, bij VNFKD, zodat we kunnen samenwerken en samen een voorsprong kunnen hebben.’

,
Cookies op VNFKD
Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur en marketing doeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kan je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.
Noodzakelijk
Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.
Voorkeur
Voorkeurscookies zorgen ervoor dat een website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van uw voorkeur of de regio waar u woont.
Statische
Statistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.
Marketing
Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze advertenties worden zo waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.
Verander opties