VNFKD

Interview – Paul Herman, Ausnutria

Nieuws

Paul Herman is werkzaam als Global Regulatory Specialist bij Ausnutria. In onderstaand interview vertelt hij over het bedrijf en de producten die ze maken.

 

Kun je iets over het bedrijf en jullie producten vertellen?

Ausnutria’s historie gaat terug tot 1897 met de oprichting van zuivelfabriek De Vechtstreek in Ommen. Het is op dat moment de eerste fabriek met een volledige en continu draaiende botermakerij. Door de groei van de melkproductie in Nederland groeit de fabriek en worden de activiteiten uitgebreid. Sinds 1928 produceren we in Ommen tevens melkpoeder. Op dit moment hebben we wereldwijd ongeveer 4000 medewerkers, waarvan tussen de 700 en 800 in Nederland, verdeeld over ons hoofdkantoor en onze productielocaties in Heerenveen, Kampen, Leeuwarden en Ommen. Wat Ausnutria speciaal maakt is onze flexibiliteit. Doordat we een relatief kleine speler zijn, kunnen we snel schakelen en ons aanpassen aan de marktvraag, met name in China. Hierdoor en door ons hoge kwaliteitsniveau hebben we de afgelopen jaren een grote groei doorgemaakt.

Ausnutria biedt baby- en kindervoeding van een hoge kwaliteit. Sinds kort participeert Yili, een groot Chinees zuivelbedrijf dat zich vooral richt op melk en yoghurt, als grootste aandeelhouder in ons bedrijf. Vanuit Nederland exporteren we onze producten naar ruim 60 landen wereldwijd. We bedienen niet alleen China, wat onze grootste afzetmarkt is, maar hebben ook de ambitie om in andere landen verder te groeien. Bekende merken van Ausnutria zijn Kabrita en Neolac. Kabrita is babyvoeding op basis van geitenmelk. Het is een groot merk in China maar ook in Nederland verkrijgbaar en groeiend.

 

Wat zijn interessante ontwikkelingen of innovaties, bijvoorbeeld met betrekking tot gezondheid of duurzaamheid van jullie producten?

We innoveren veel op technisch gebied, onder andere om slim recepturen te ontwikkelen en de schaal te kunnen vergroten. Met een sterke R&D en technologie kunnen we flexibiliteit bieden en voor private labels een goede handelspartner zijn. We verbreden ons portfolio constant om aan de groeiende vraag naar geitenmelkpoeder te kunnen voldoen, waarbij we ons ook op volwassenen richten. Geitenmelk heeft een andere eiwitsamenstelling dan koemelk, en wordt daarom door veel mensen als makkelijker verteerbaar ervaren.

Ook zijn we aan het verduurzamen in onze fabriek in Heerenveen. We gaan voor het sproeidrogen binnenkort van het gas af, en onderzoeken daarnaast ook of we in deze fabriek geheel gasloos kunnen gaan produceren.

 

Waarom is de VNFKD belangrijk voor jullie?

De VNFKD is een goede springplank naar de Europese platforms. Ook in andere landen waar we grote belangen hebben, participeren we zo actief mogelijk in alle platforms. Hiernaast heeft de VNFKD een goede bezetting van vertegenwoordigers uit de industrie. Op deze manier leer je snel alle stakeholders kennen en ben je goed aangehaakt in het veld.

,
Cookies op VNFKD
Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur en marketing doeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kan je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.
Noodzakelijk
Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.
Voorkeur
Voorkeurscookies zorgen ervoor dat een website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van uw voorkeur of de regio waar u woont.
Statische
Statistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.
Marketing
Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze advertenties worden zo waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.
Verander opties